클래식

베토벤 피아노 협주곡 D장조 Op.61a - Daniel Barenboim, Piano

리차드 강 2011. 11. 26. 16:55

Piano Concerto No.6 in D major, Op. 61a

(Beethoven's arrangement of the Violin Concerto in D , Op. 61)

베토벤 피아노 협주곡 6번 라장조 Op. 61a

Ludwig van Beethoven 1770∼1827

Ⅰ. Allegro ma non troppo (24:11) - 전악장 연주

 

Album Title: Beethoven: Klavierkonzert D-dur (Übertragung Des Violinkonzertes Op. 61)
Composer: Ludwig van Beethoven (1770 - 1827)
Conductor: Daniel Barenboim (Soloist and Conductor)
Performer: Daniel Barenboim (Piano)
Orchestra: English Chamber Orchestra

Format: Vinyl, LP
Mono/Stereo: Stereo
Original Release Date: November 1, 1989
Release Date: February 13, 1990
Label: Deutsche Grammophon
Copyright: (C) 1989 Deutsche Grammophon GmbH, Hamburg

     

     

베토벤은 바이올린 협주곡을 한 곡밖에 완성하지 않았다. 그는 16년전인 1790년에 이미 C장조를 작곡하기 시작했으나 제1악장의 전개부를 쓰다 말고 중단해 버린 일이 있었다. 그러나 이 D장조는 바이올린 협주곡이라는 악곡 형식이 지니는 온갖 가능성을 내포하고 있으므로 더 이상 다른 곡을 작곡하지 않아도 그의 위대한 천재는 유감없이 발휘 되었다고 할 수 있다. 그뿐만 아니라 이 협주곡은 그 이전의, 모차르트까지의 바이올린 협주곡을 전부 습작처럼 보이게 만들었다. 여기에는 그 무렵 그의 다른 곡에 곧잘 보이던 병적인 그늘이 없고 비극의 징후도없다. 테레제 폰 브륀슈비크(Therese von Brunswick)와의 약혼으로 생애 중 가장 행복한 시기(1806년, 36세)를 맞고 있었기 때문이다. 그의 아홉 개 교향곡 중 눈에 띄게 온화한 제4번 역시 같은 무렵에 작곡한 작품이다.

테레제는 세이여(A. W. Thayer, -Ludwig van Beethovens Leben-) 를 비롯한 여러 연구가가 베토벤의 "불멸의 연인"이라고 부른 여성이며 그가 고향 본에서 빈으로 이사간지 얼마 안된 1790년대 중엽부터 피아노를 가르친 사람이었다. 로맹 롤랑은 그의 『베토벤의 생애』에서 "이 '불멸의 연인' 테레제와 1806년 5월에 약혼하고 그 기쁨을 가눌 길 없어 마침 쓰고 있던 교향곡 제5번을 중단한 채 제4번을 단숨에 작곡했고 이어 같은 해에 바이올린 협주곡도 완성했다"고 쓰고 있다.

최근 학자들의 연구 결과를 보면, 1806년이 베토벤 생애 중 최고의 해임에는 틀림이 없지만 연애 상대는 테레제가 아니고 그 동생인 요제휘네 (Josephine) 였다고 한다. 그녀는 이미 어떤 백작과 결혼했으나 이때는 미망인이 되어 있었다. 언니인 테레제의 일기에도 이 무렵의 동생과 베토벤의 특별한 관계를 "요제휘네는 미망인이었을 때 어째서 베토벤과 결혼하지 않았을까? 그 편이 슈타커베르크 백작과 재혼한 것보다 행복했을 텐데" 라고 긍적적으로 적고 있다.

바이올린 협주곡 제1악장 서두의 팀파니의 동기는 베토벤이 밤 늦게 누군가가 이웃집 문을 두들기는 소리를 듣고 힌트를 얻었다고 한다. 팀파니의 네 개의 D음으로 이루어진 이 동기가 제1악장 전체을 통해 갖가지 악기로 70회나 되풀이되어 강력한 인상을 준다. 그의 교향곡 풍의 장대한아이디어를 엿볼 수 있다. 베토벤 이후에도 많은 작곡가가 바이올린 협주곡을 교향곡 풍으로 작곡하려고 애써 보았지만, 브람스를 제외하고는대개 실패하고 말았다.

요제휘네와의 뜨거운 사랑은 맑게 정화된 에로티시즘을 듬뿍 내뿜는 제2악장의 그지없이 아름다운 선율에 짙게 반영되어 있다. 그러나 이듬해인 1807년에는 두 사람의 관계가 서먹해지고 요제휘네는 이윽고 테레제의 일기에도 나왔듯이 재혼해 버린다. 그 후 베토벤은 고독과 싸우면서그의 개인적인 번민을 인류의 보편적인 고뇌로 승화시키며 괴로움을 안고 사는 인간이 행복해지기 위해서는 어떻게 해야 할까를 끊임없이 탐구했다. 중단했던 작곡을 다시 시작하여 1808년에 완성한 교향곡 제5번은그러한 "고뇌를 거쳐 환희로" 이르는 과정의 결실이기도 하다.

     

     

Concerto for Piano and Orchestra No.6 in D major, Op. 61a  (44:08)

   Common Name   Violin Concerto in D major, Op. 61
   Composer   Ludwig van Beethoven (1770 - 1827)
   Conductor   Daniel Barenboim
   Performer   Daniel Barenboim (Piano)
   Orchestra   English Chamber Orchestra
   Genre   Classical Period / Concerto
   Date Written   1806
   Period   Classical
   Style   Romantic
   Country   Austria (Europe)
   Venue   Brent Town Hall, Wembley, London
   Recording Date   07/1973
   Note   arranged by the composer from the Violin Concerto op. 61

Credits
Composed By, Arranged By – Ludwig van Beethoven
Engineer [Recording Engineer] – Klaus Scheibe
Liner Notes [In German] – Hans-Günter Klein
Orchestra – English Chamber Orchestra
Photography [Photo] – Clive Barda, London
Piano [Solist], Conductor [Dirigent] – Daniel Barenboim
Producer, Recording Supervisor – Günther Breest

Notes
Cover info:
Liner notes in German, with translations in English and French
℗ 1974 Polydor International GmbH
© 1974 Hans-Günter Klein
Printed in Germany by Neef, Wittingen

Centerlabels info:
℗ 1974 Polydor International GmbH. Made in Germany

     

     

II. Larghetto - Cadenza - Attacca Subito (10:54)

 

III. Rondo, Allegro (9:46)

     

English Chamber Orchestra at our London home, Cadogan Hall

     

베토벤 오케스트라와 피아노를 위한 협주곡

베토벤은 5개의 피아노 협주곡을 작곡했습니다. 마지막 5번이 유명한 "황제(Emperor)"협주곡이지요. 그런데 No.6 가 또 있답니다. 그의 유일한 바이올린 협주곡을 피아노 협주곡으로 편곡을 한 것이지요. 물론 편곡은 베에토벤 자신이 했습니다. 그래서 작품번호도 바이올린 협주곡의 Op.61에서 Op.61a가 되었습니다.

이 곡은 당시의 작곡자이자 피아니스트 겸 악보 출판업자였던 무지오 클래멘티(Muzio Clementi,1752-1832)의 요청에 따라 우연히 편곡하게 된 것인데 베에토벤은 원래 작품 하나하나를 아주 꼼꼼하게 작곡하는 성격이라 그 중요성을 인식해서 4개의 카덴자도 작곡자가 스스로 만들었습니다.

바이올린 협주곡의 선율이 워낙에 우리 귀에 익숙한 것만을 빼고 들으면 완전한 또 하나의 다른 피아노 협주곡입니다.

     

Daniel Barenboim

Daniel Barenboim, born in Buenos Aires in 1942, started piano lessons at the age of five and gave his first official concert in 1950. He made his debut as a pianist in Vienna and Rome in 1952. In 1954, he took part in Igor Markevitch’s conducting classes in Salzburg and played for Wilhelm Furtwängler, who described him as ‘a phenomenon’. In 1955 he studied with Nadia Boulanger in Paris.

He made his first recordings in 1954 and during this time he began devoting more time to conducting, conducting the English Chamber Orchestra for over a decade. Following his debut as a conductor with London’s Philharmonic Orchestra in 1967, Daniel Barenboim was in demand by the leading European and American symphony orchestras; from 1975 until 1989 he was Music Director of the Orchestre de Paris.

He made his opera conducting debut in 1973 with Mozart’s Don Giovanni at the Edinburgh International Festival and his Bayreuth debut in 1981.

In 1999 Daniel Barenboim and Edward Said, the Palestinian intellectual who died in 2003, founded the West-Eastern Divan Workshop, which each summer invites young musicians from Israel and the Middle East to form an orchestra. In 2003 the orchestra played for the first time in an Arab country in the city of Rabat, at King Muhammed VI’s invitation. The workshop does not wish to express any political statements and its aim is to set an example of the dialogue of cultures. Both Daniel Barenboim and Edward Said have received a number of awards in recognition of their endeavour towards peace.

Daniel Barenboim recently published his autobiography ‘A Life in Music’ and ‘Parallels and Paradoxes’ which he wrote with Edward Said.

Recently he initiated a programme for musical education to be developed in the Palestinian Territories. The aim is to teach music in schools as a concept to be used throughout the whole education process. He is also committed to helping the National Conservatory of Music establish a full Palestinian Youth Orchestra.

In 2003 he was awarded a Grammy for Wagner’s ‘Tannhäuser’ and the Staatskapelle Berlin received the Wilhelm Furtwängler Prize.

Mr Barenboim is currently General Music Director of the Deutsche Staatsoper Berlin and in 2000 the Staatskapelle Berlin elected him Chief Conductor for life. He was Music Director of the Chicago Symphony Orchestra for 15 years until June 2006 and from 2006/07 onwards he will develop a close relationship with La Scala, Milan.

     

잘생긴 꾀꼬리 꽃미남 리차드강 어리버리 돈키호테.