Rock

Halt Mich - Lacrimosa│Gothic Metal

리차드 강 2011. 7. 14. 11:44

Halt Mich - Lacrimosa

ELODIA (1999)

Lacrimosa (1990 ~ )

No.3 - Halt Mich

 

ELODIA (1999)

1. Am Ende der Stille
2. Alleine zu zweit
3. Halt mich
4. The turning point
5. Ich verlasse heutDein Herz
6. Dich zu t?en fiel mir schwer
7. Sanctus
8. Am Ende stehen wir zwei

HALL OF SERMON, 1999

가사, 음악 ; Tilo Wolff,
"전환점"은 가사 Anne Nurmi
음악 Anne Nurmi&Tilo Wolff
(Tilo Wolff 노래, 피아노
Anne Nurmi 노래, 키보드
AC 타악기
Jay P. 리드 기타, 베이스
Sascha Gerbrig 리듬 기타
Gottfried Koch 어쿠스틱 기타)

런던 심포니 오케스트라와의 협연, 187명 뮤지션과의 호흡을 맞춘 클래식과 고딕에 크로스오버화의 성공적인 자리 매김, 서정적인 멜로디와 대곡위주의 드라마틱한 중세 풍 웅장미 를 더없이 과시한 라크리모사 6번째 대작.

     

Halt Mich - Lacrimosa

Aus schlaflos gelebtem Tagtraum erwacht
So bin ich der Sehnsucht Opfer
Aus kindgelebtem Vertrauen erwacht
So klaffen heute meine Wunden

Das Leben brennt mir von der Seele
Die Sehnsucht erfullt nur tapfer ihre Pflicht
Halt mich - mein Leben - halt mich!

Solange sich die Zeit noch regt
Die Zeiger sich noch drehen
Solange drehe auch ich noch meine Runden
Doch des Lebens süße Lust hat mich verlassen

Das Leben brennt mir von der Seele
Die Sehnsucht erfullt nur tapfer ihre Pflicht
Halt mich - mein Leben - halt mich!

날 붙잡아줘- 라크리모사

잠 없는 백일몽에서 깨어나
나는 열망의 희생양
어린애같은 신뢰에서 깨어나
내 상처는 오늘 관통상으로 벌어진다

생명은 내 영혼으로부터 불타올라
열망은 용감하게 그 의무를 다한다
날 붙잡아-내 생명이여-날 붙잡아줘!

시간이 흐르고 흐르는 동안
시계 바늘은 회전을 계속하고
나도 한 바퀴 돌 것이다
인생의 달콤한 기쁨은 나를 떠나고

생명은 내 영혼으로부터 불타올라
열망은 용감하게 그 의무를 다한다
날 붙잡아-내 생명이여-날 붙잡아줘!

Lacrimosa

한국에 Lacrimosa 앨범이 발행되었다는 소식을 들었을 때 얼마나 기뻤던지...지난해 두 앨범의 발행은 단순히 그들의 음악이 우리나라에 상륙했다는 것보다 더 큰 의미를 가지고 있다. 여기에는 Gothic Music에 대한 배경이 필요하다.

Gothic 하면 우리는 인쇄체의 하나로 고딕체나, 노트르담 성당 같은 고딕 건축 양식을 단순히 떠올린다. 왜냐면 불교가 국민정서 기반인 한국에는 Gothic의 뿌리가 없기 때문이다. Gothic양식의 대표적이라 할 수 있는 노트르담 성당을 보면, 신성한 신의 영역에 다다르기 위해 치솟은 첨탑과 웅장한 대리석 장식, 신성함을 더하기 위해 정교히 배치된 설계도와 장미의 창 장식, 가고일(water spout)까지 신성함이 얼마나 중요시 여겨졌는지 잘 알 수 있을 것이다.

한데, 햇빛이 강하면, 그늘도 짙은 법이라고, 신성함을 중요시 하는 Gothic문화의 뒷면에는 신의 이름으로 행해진 "마녀재판"이 있었다. 전지전능한 신의 이름으로 신성에서 벗어난 모든 것을 배척하고 말살하려고 했던 Gothic문화는 아름다움 보다는 어두운 면을 더 많이 간직하고 있다. 예를 들어, 노틀담의 곱추 같은 소설을 보면, 노틀담의 종지기인 콰지모도는 순결하고, 신성한 사랑의 감정을 지녔지만 그 추한 모습 때문에 교회 주교에게도 천시 받고, 사랑했던 에스메렐다 조차 눈길 한번 주지 않는다.(디즈니에서 만든 노틀담의 곱추를 원작의 표현과 오해하지 마시길...원작은 가장 신성하다고 여겨지는 신의 집 아래에서 행해지는 인간 말살 행위를 고발하고 있음).

그래서 Gothic 문화는 두 가지 얼굴을 가지고 있게 되었다. 지극한 신성함과, 그 신성함의 횡포로 억압받고, 천시되는 인간들의 어두운 면이 그것이다. 시대가 분화되고, 신성이 점점 약화되는 근대에 들어서면서 신성 위주의 가딕보다는 어둠 위주의 가딕 정서가 더 맞아 떨어져, 어느새 Gothic은 종교문제를 떠나 억압받는 사람과 기괴하고 뒤틀리고 우울한 시대를 반영하는 하나의 문화 장르로 자리하게 된다. 그래서 Gothic 영화(드라큐라, 팀버튼의 영화(슬리피 할로우,비틀쥬스), Gothic뮤직(Lacrimosa, sisters of mercy, mission UK, Rammstein..), Gothic 패션, Gothic 하우스....기독교 역사가 깊은 유럽이나 남미(멕시코)에서는 Gothic이 주요 장르로 자리하고 있다. 이런 Gothic을 표현하는 그룹 중에 하나가 Lacrimosa이다. Lacrimosa는 "흐르는 눈물"이란 뜻으로 Mozart의 레퀴엠을 평소에 좋아했던 가수겸 작사작곡자가 Mozart의 곡을 따서 이름 지었다.

이 그룹은 1974년 생 Tilo라는 독일 남자가 만들었다가 나중에 Anne(Two witches의 멤버였던)라는 여자를 기용함으로서 완성되었다. 그들의 음악을 이해하기 위해서 그들의 앨범 , , ,, , , , and some singles 를 두루두루 듣는 것이 요구된다. (다른 앨범에 관심있는 분은 연락시길) 그들의 음악은 상업방송에서 쉽게 들을 수 있는 음악이 아니며, 유행가처럼 쉽게 들리지도, 가슴에 와닿지도 않지만, 일단 한번 이해하고 느끼게 되면 평생가는 곡으로 남는 마력이 있다고 본다. Lacrimosa는 가딕 뮤직 중에서도 정통이며, 그들의 음악은 클래식과 락 분야 모두에서 가치를 인정받고 있으며, 아직 20대인 Tilo의 음악적 기량을 볼 때 그들이 열 음악의 지평은 아직 쓰여지지 않았다고 볼 수 있다. (Elodia를 비롯한 모든 앨범의 작사작곡은 Tilo가 다했으며, 피아노도 직접 연주했음)

무엇이든 처음이 중요한 법인데, 가딕 음악으로선 처음으로 Lacrimosa가 우리나라에서 발행되어 다행이라고 생각한다. 이 앨범들이 대 성황을 누리라곤 생각하진 않지만, Gothic 문화의 작은 씨를 뿌린 셈이라 치고, 이들을 통해 Gothic문화에 관심을 갖는 사람들이 많아지고, 한국에도 Gothic 문화가 (이미 기독교가 방방곡곡에 퍼졌지만, 이론연구나 문화연구 없이 여전히 피상적인 求福신앙에 머물고 있음) 제대로 자리하길 바란다. 

Mimi Choi 2002-04-23

     

LACRIMOSA Discography

1991 "Angst"

1992 "Einsamkeit"

     

1993 "Alles Lüge"

1993 "Satura"

     

1994 "Schakal"

1995 "Inferno"

     

1996 "Stolzes Herz"

1997 "Stille"

     

1998 "Live"

1999 "Alleine zu zweit"

     

1999 "Elodia"

2001 "Der Morgen Danach"

     

2001 "Fassade"

2002 "Vintage Classix"

     

2002 "Durch Nacht und Flut"

2002 "Durch Nacht und Flut" "SPECIAL EDITION"

     

2003 "Echos"

2005 "Lichtgestalt"

     

◆ Gothic Metal

고딕의 어원은 B.C 2세기를 전후하여 유럽에서 야만 민족으로 악명을 떨쳤던 게르만족의 일파인 고트족에서 유래됐다. 이후 소설, 미술, 건축 등 문화 전반에 걸쳐 깊숙이 침투하며 '양식'으로 자리잡았다. 고트족의 야만성이 그대로 묻어 들어가 죽음, 어둠, 공포를 표현하였다. 때문에 어둡고 무겁다. 웅장하고 차갑다.

음악도 예외는 아니다. 1970년대 후반과 1980년대 초에 활개친 포스트 펑크신(Scene)이 흡수하여 음울하고 괴기한 고딕 록을 태동시켰다. 조이 디비전(Joy Division), 수지 앤 더 밴쉬즈(Siouxsie & The Banshees), 바우하우스(Bauhaus), 시스터 오브 머시(Sister Of Mercy) 등이 그 주역들이다. 이들 그룹들은 몽환적인 신시사이저의 기반 위에 패배자의 넋두리를 읊조리는 듯한 암울한 보컬로 공포감을 조성하며 고딕 사운드를 정립시켰다. 바우하우스의 1979년 기념비적 싱글 'Bela lugosi's dead'에서 고딕 록의 진면목을 확인할 수 있다.

여기서 한가지 주목할 만한 포인트는 상기한 팀들이 모두 영국 밴드들이라는 점이다. 항상 찌푸린 날씨와 전역에 산재한 고성(古城)들을 둘러싸고 번져 나오는 괴담과 야사가 고딕의 분위기와 절묘하게 맞아떨어지면서 영국은 고딕 음악의 발원지로 자리잡은 것이다.

1990년대에 접어들면서 고딕 록은 데스 메탈, 둠 메탈이 뿜어내는 공격성과 맞물리면서 '고딕 메탈'이라는 극단적 장르로 핵 분열했다. 첫 신호탄은 영국의 5인조 둠 메탈 밴드 패러다이스 로스트(Paradise Lost)가 쏘아 올렸다. 그들은 1991년 2집 앨범 을 발표하며 고딕 메탈을 장르명으로 확고히 했고, 어둡고 거친 둠 메탈 사운드에 여성의 청아한 목소리를 가미시켜 신비함과 비장미를 연출해냈다. 이후 여성 소프라노를 남성의 그로울링한 보컬과 대비시키는 것은 고딕 메탈의 공식 패턴으로 굳혀졌다. 2년 뒤 마이 다잉 브라이드(My Dying Bride)도 을 내놓으며 고딕 메탈의 사운드 메커니즘에 일조를 했다.

계속해서 1990년대 중반 영국의 아나테마(Anathema), 노르웨이의 시어터 오브 트레저디(Theater Of Tragedy), 독일의 라크리모사(Lacrimosa)같은 밴드들이 속속 출현하여 고딕 메탈의 사운드 스케이프를 확장시켰다. 특히 시어터 오브 트레저디와 라크리모사는 클래시컬 악곡기법을 도입시켜 웅장하고 스케일이 큰 사운드를 자랑한다.

이를 통해 현재의 고딕 메탈이 데스 메탈과 둠 메탈에 기초한 사운드에서 클래시컬 메탈에 뿌리를 둔 사운드로 넘어가고 있음을 알 수 있다. 1996년 핀란드 헬싱키에서 결성된 고딕 메탈 밴드 나이트위시(Nightwish)가 대표적이다. 그들은 1998년 2집 앨범 에 수록된 'Walking in the air'가 심야 라디오 방송에서 심심찮게 리퀘스트 되면서 국내에서도 많은 팬을 거느리고 있다.

주(註): 둠 메탈- 데스 메탈에서 나온 하부 장르. 데스 메탈이 '질주'를 상징한다면, 둠 메탈은 이와는 정반대로 '느림'을 지향한다. 완만한 템포 속에서 더욱 더 극단적이고 전율적인 사운드를 구사한다.

  2001/03 안재필 (rocksacrifice@gmail.com)

Willliam Bouguereeau

Young Girl Defending Herself against Eros,
1880, oil on canvas, University of North Carolina, Wilmington

"부디 그런 잔혹한 장난만은 그만둬주렴"

     

Elodia is the sixth album by Swiss duet Lacrimosa.

Lacrimosa describe Elodia as a concept album and a rock opera, divided into three acts. The first act describes a love that is slowly being overwhelmed; the second act describes the act of separation itself, while the third act begins with a requiem, Sanctus, before ending on a note of hope.

Elodia was an important point in the development of Lacrimosa's music into more classical areas, with the London Symphony Orchestra, the Rosenberg Ensemble and the Hamburg State Opera contributing to the orchestral side. Sanctus is a particular example of this, as it is based on the Christian liturgy of the same name, and dominated by the choral vocals of the Rosenberg Ensemble. It is not entirely an orchestral work, as it includes a section of Tilo Wolff's vocals and a guitar solo; it did, however, pave the way for the track Kyrie on Lacrimosa's eighth album Echos, which was entirely a classical work.

 

Lacrimosa

This article is about the band Lacrimosa. For the section of the Requiem mass, see Lacrimosa (Requiem)Tilo Wolff and Anne NurmiLacrimosa is a duo led by German-born Tilo Wolff, the main composer, and Finnish Anne Nurmi, currently based in Switzerland. Lacrimosa's musical genre originally was Darkwave or rather downright gothic, with occasional metal elements. Since Inferno, their style has shifted much more towards gothic metal. Their musical style mixes heavy metal and gothic rock sounds along with violin, trumpet and more classical instruments, although their musical development throughout the years has also led to changes in instrumentation. Lacrimosa's lyrics are written almost exclusively in German, although since the 1995 album Inferno every album has featured one or two songs in English, generally written by Anne Nurmi. Finnish has also appeared in a brief spoken intro to one song (Schakal on Inferno) and on a bonus track in a limited edition release of Fassade. Their lyrics are mainly about loneliness, sadness, darkness, despair and love.


Brief timeline

1990: Tilo Wolff releases a tape called Clamor using the band name of Lacrimosa.
1991: Tilo Wolff founds a new record company called Hall of Sermon, as an independent label to publish Lacrimosa's records.
1994: Anne Nurmi joins the solo project to play keyboard, becoming a permanent member soon after.

Musical and thematic development

Lacrimosa's first album, Angst, is a very gloomy piece of slow, rather minimal music, dominated by keyboards and a depressed, sometimes frantic and insane, voice. In this early period, the themes explored through lyrics and music are of a very bleak nature, such as fear, helplessness, loneliness, the non-existence, unattainability or illusionary nature of love, and death. The same thematic preoccupations can be found on the next three albums, Einsamkeit, Satura and Inferno, but now and then a more positive note begins to sound in the dismal tapestry. Musically, this period is characterised by the introduction of electric guitars and basses, with more and more rock elements being added to the slow, keyboard-based music of the earliest album.

With Stille, Lacrimosa releases an album that might easily be classified as 'metal', a style which they'll keep using for their own purposes from then on. Heavy guitars supplemented by more bombastic arrangements for classical instruments have come to dominate the music, showing a close affinity to the symphonic metal of bands like Therion and Within Temptation. Thematically, the emphasis on the darker side of human emotions is lowered if not abandoned, with Stille featuring several uplifting songs. "Stolzes Herz" ("Proud heart") and "Die Strasse der Zeit" ("The Lane of Time") especially sing the praise of individual and cultural strength respectively. "Die Strasse der Zeit" describes a journey backwards through a history ravaged by war, greed and stupidity, until the protagonist finds solace in the youthful hope and strength of ancient Greek culture - an image which reminds one more of Nietzsche than of the depressed songs on Angst.

The next album, Elodia, reduces the role of metal-style guitars and increases that of symphonic, classical arrangements, this time recorded in part by the London Symphony Orchestra. Presented as a play in three parts, Elodia revolves around the most popular theme in musical history, love. The gothic element is still present, though, and the themes of loss and death feature prominently in the latter half of the 'play', which nevertheless ends with an affirmation of hope.

The musical style of Elodia is still evident on the 2001 album Fassade, which features a wide variety of musical visions, from the harsh metal sound of "Liebesspiel" ("Love Game") to gently flowing keyboards of "Senses", to the symphonic interplay between guitars and orchestra on the title song "Fassade". This latter composition, a piece in three movements which are arranged on the album as tracks 1, 5 and 8, also constitutes a new thematic excursion of Lacrimosa as they move from the personal emotions they normally explore to a critique of modern society. It ends, however, with the affirmation of individuality and the protagonist's retreat from society.

Echos bears witness to a further musical development, as guitars and other rock elements take centre stage less and less often, whereas classical instruments feature more prominently. The orchestral arrangements move away from the standard symphonic arrangements which are often found in contemporary metal music, as is clearly shown by the album's first track, the long orchestral "Kyrie - Overture". The music on Echos also shows an influence from electronic and industrial music, as is especially obvious in the song "Ein Hauch von Menschlichkeit" ("A Touch of Humanity"). Overall, this album is more personal, more 'classical' and more quiet than those that came before it. Thematically, there is less change as Lacrimosa continues to explore love and its associated emotions with gothic twists.

Lacrimosa's ninth album, Lichtgestalt, largely retains the classical orientation of Echos, but rock elements begin to resurface. In particular the first track, Sapphire, begins as a slow, mostly classical song but around halfway through moves into a far more metal-sounding section; the pace of the song increases, a heavy guitar backing takes over and Wolff switches from singing into a rasping, high-pitched death grunt for a few minutes. The segment is a significant change of direction for Lacrimosa; this vocal style had not been seen in Lacrimosa songs since Copycat on the 1995 album Inferno, recorded ten years before. The remaining songs display a similar mix of styles to previous albums, with some upbeat songs, a song written and sung in English mainly by Anne Nurmi (though Wolff duets with her on this track, again for the first time since Inferno) and some slower-paced, more depressive pieces.

The main musical development of Lacrimosa might be summarised as follows: starting from the minimal, slow, keyboard driven style of Angst, guitars and other metal influences came to play a more and more prominent role, until they reached a peak on Stille. From then on, the emphasis has shifted from guitars and metal to symphonic and classical writing, which is clearly shown in Fassade. Finally, Echos takes a turn towards the personal and away from the symphonic and heavy aspects of the previous albums, achieving a quite unique mixture of musical elements which is hard to classify. The pace of Lacrimosa's development is slow enough that each album is recognisably linked to its predecessor and successor, yet fast enough that for instance Angst, Stille and Lichtgestalt might well have been written by completely different bands.

출처 : Wikipedia

     

     

잘생긴 꾀꼬리 꽃미남 리차드강 어리버리 돈키호테.