Album Title: Dvorak: Stabat Mater
Composer: Antonín Dvořák (1841 - 1904) Conductor: Marko Munih Performer: Eva Novsac Houska (Mezzo-Soprano) Ana Pusar Jeric (Soprano) Jurij Rega (Tenor) Franjo Petrusanec (Bass) Choir/Chorus: Chamber Choir Of Radio Television Ljubljana Consortium Musicum Obula Koper Orchestra: Radio Symphony Orchestra Ljubljana (RSO Ljubljana)
Audio CD (November 30, 1988) Number of Discs: 1 Format: CD Spars Code: DDD Label: Pilz (Germany) Copyright: (c) 1988 Pilz (Germany) Total Length: 1:19:43 Period(s): Romantic Genres: Classical Music Styles: Choral
Stabat Mater for Vocal Soloists, Chorus & Orchestra, Op. 58, B. 71 (55:17)
Composer Antonín Dvořák (1841 - 1904) Lyricist Jacopone da Todi Conductor Marko Munih Performer Anna Pusar Jeric (Soprano) Eva Novsac Houska (Mezzo-Soprano) Jurij Reja (Tenor) Franjo Petrusanec (Bass) Choir/Chorus Ljubljana Radio-Television Choir Consortium Musicum Orchestra Ljubljana Radio Symphony Orchestra
1. Stabat Mater dolorosa (Quartet, Chorus: Andante con moto) 2. Quis est homo qui non fleret (Quartet: Andante sostenuto) 3. Eja Mater fons amoris (Chorus: Andante con moto) 4. Fac ut ardeat cor meum (Bass, Chorus: Largo) 5. Tui nati vulnerati (Chorus: Andante con moto quasi allegretto) 6. Tenor, Chorus: Fac me vere tecum flere (Andante con moto) 7. Virgo virginum praeclara (Chorus: Largo) 8. Fac ut portem Christi mortem (Duet, Soprano, Alto: Larghetto) 9. Inflammatus et accensus (Alto: Andante maestoso) 10. Quando corpus morietur (Quartet, Chorus: Andante con moto) |
19:18 09:52 06:06 08:01 05:20 06:19 06:50 05:01 05:43 07:05 |
드보르작 (Dvorak): 성모애가 (Stabat Mater) Op.58
드보르작이 프라하에서 오르가니스트로 인정을 받기 위해 끊임없이 노력하고 있었던 1876년(35세)무렵, 그는 세 아이를 잃는 끔찍한 일을 당한다. 병에 걸리거나 사고를 당해 자녀를 잃은 아버지는 자신도 죽고싶은 심정이었을 것이다. 이 작품은 이런 배경에서 착수되어서 1877년에 완성됐다.
드보르작이 남긴 성악곡 분야는 라틴어 전례문에 의해 작곡된 교회음악 '스타바트 마테르' Op.58, 미사곡 Op.86, 레퀴엠 Op.89, 테 데움 Op.103 등이 있고, 그의 출세작의 하나인 '빌라 호라의 후계자들'을 비롯해 많은 합창곡과 무반주 합창곡들이 있고, 모라바 이중창 op.26을 비롯 많은 이중창곡을 남겼고, 유명한 '집시의 노래' Op.55, '황혼의 노래' Op.3등 수십 편의 예술성 높은 가곡들이 있다.
이 작품은 수효가 그리 많지 않는 고금의 '스타바트 마테르' 가운데서도 특별하게 손꼽히는 작품으로 드보르작의 이름을 드높이는 계기를 마련한 작품이기도 하다. 그의 다른 종교 합창곡의 경우처럼 헨델의 영향과 슬라브적 정서가 적절히 조화되어 있다는 평가를 받고 있다. 드보르작 특유의 민족적 소재, 서정적 선율, 한층 발전된 대위, 색채감 뛰어난 화성, 다채로운 오케스트라의 사용, 악곡 전체에 짜여진 치밀한 구성력으로 이루어져 있다.
전10곡에 1시간 30분의 연주 시간이 소요되는 대작으로 제10곡의 '아멘'의 2중 푸가를 제외하고는 시종 느린 템포(안단테, 라르고 등)를 유지하고 있어 지루하고 극적 긴장감이 약한 점도 있지만 사랑하는 자녀와 사별한 작곡가 자신의 불행이 담담히 스며져 있는 작품이다.
4명의 독창, 혼성 4부 합창, 오르간이 포함된 2관의 관현악 편성으로 이루어져 있다.
제1곡 / 4중창과 합창, 주 예수 높이 달리신 십자가 곁에 성모 서서 비통하게 우시네 제2곡 / 4중창, 예수 모친 이런 고통 받으심 보고 누가 울지 아니하리오 제3곡 / 합창, 사랑의 샘인 성모여, 나에게도 슬픔 나눠 함께 울게 하소서 제4곡 / 베이스 독창과 합창, 내 마음에 천주 예수 사랑하는 물을 놓아 타오르게 하소서 제5곡 / 합창, 나를 위해 상처입고 괴롬겪은 주의 고통 내게 나눠 주소서 제6곡 / 테너 독창과 합창, 사는 동안 내가 울고 주와 함께 십자 고통 참아 받게 하소서 제7곡 / 합창, 동정 중의 동정이여, 나를 버리지 마시고, 함께 울게 하소서 제8곡 / 이중창, 예수의 죽음 수난을 마음 새겨 그 상처를 앙모하게 하소서 제9곡 / 알토 독창, 정결한 성모 마리아, 심판날 나를 지키어 열벌 면케 하소서 제10곡 / 4중창과 합창, 예수여, 육신 죽어도 영혼이 천당영복을 누리게 하소서
글 출처: 곽근수의 음악이야기
Dvorak's Stabat Mater - one of the most powerful declarations of faith in musical history.
Antonin Dvorak's Stabat Mater has to be one of the most beautiful and most moving pieces of music ever to come out of the Czech lands. The text is a devotional poem written in Latin in the 13th century, probably by the Franciscan monk Jacopone da Todi. It opens with the grief of the Virgin Mary at Christ's crucifixion, but then turns into a prayer, written in the first person and addressed to the Virgin - in which the writer longs to be reunited with Christ. The poem ends with the hope of the resurrection. The poetry is powerful in its very simplicity.
"At the cross her station keeping, / Mary stood in sorrow weeping / When her Son was crucified."
Dvorak was among many composers, including Palestrina, Haydn, Mozart, Schubert, Rossini and Poulenc, to put the Stabat Mater to music, but his version stands out with its extraordinary spiritual intensity and emotional range, as well as a strongly symphonic quality. It is a huge work - when performed it usually lasts well over an hour - for orchestra, choir and soloists.
▶ Antonin Dvorak |
For some insight into the spiritual impulses behind Dvorak's Stabat Mater, you do not have to delve far into the composer's biography. He began work on the piece in 1875, when his joy at his first successes as a composer and his happy family life, were shattered by personal tragedy. His daughter Josefa died at just two days old, and as a man with deep religious beliefs, Dvorak began work on the Stabat Mater as a way of coping with his grief. He soon had to put aside the work to deal with other commissions, but he returned to it after the family was struck another bitter blow. In August 1877 his 11-month-old daughter Ruzena accidentally drank a phosphorous solution and died. Less than a month later, tragedy struck yet again with the death of Dvorak's son Otakar.
A household that had been filled with the sounds of children crying and laughing was empty - Antonin and his wife Anna were suddenly left completely childless. They were later to have further children, but at the time their sense of loss must have been huge. Dvorak immersed himself in his Stabat Mater, and two months later, on November 13th 1877, the work was complete.
This may seem a recipe for an irredeemably gloomy work, but in fact the Stabat Mater is hugely uplifting. The shifts of mood from grief and near despair to hope and faith run throughout the ten movements, and culminate in the ecstasy of the final Quando corpus morietur, with its overwhelming confidence. In the dying minutes of the Stabat Mater, the orchestra goes silent and the choir breaks out unaccompanied into an amazing hymn of praise:
▶ Stabat Mater |
"When my body dies, grant that to my soul be given the glory of paradise."
Then the orchestra comes back to accompany the choir for the final "Amen".
This must be one of the most powerful declarations of faith in the history of music. The Stabat Mater was first performed in Prague on December 23rd 1880, and was an instant success. For an English-speaking audience it has a special importance. It was thanks to the Stabat Mater that Dvorak was first invited to England - which began his long and hugely fruitful bond with both Britain and the United States. But more of that another time. |