종교 聖음악

바흐: 알토를 위한 칸타타 BWV 170-즐거운 안식이여, 사랑스런 마음의 기쁨이여│바흐의 음악

리차드 강 2017. 4. 12. 03:57

Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust, BWV 170 (BC A106)

바흐 알토를 위한 칸타타 BWV 170 (BC A106)

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust

     

Conductor   Philippe Herreweghe
Performer   Andreas Scholl (Countertenor)
Marcel Ponseele (Oboe)
Markus Markl (Organ)
Date Written   1726
Ensemble   Ghent Collegium Vocale Orchestra
Country   Leipzig, Germany
Recording Date   7/1997 Studio

     

1. Aria (A) : Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust

Oboe d'amore e Violino I all' unisono, Violino II, Viola, Continuo

German

Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust,
Dich kann man nicht bei Höllensünden,
Wohl aber Himmelseintracht finden;
Du stärkst allein die schwache Brust.
Drum sollen lauter Tugendgaben
In meinem Herzen Wohnung haben.

 

English

Contented rest, belove'd inner joy,
We cannot find thee midst hell's mischief,
But rather in the heav'nly concord;
Thou only mak'st the weak breast strong.
Thus I'll let only virtue's talents
Within my heart maintain their dwelling.

Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust, BWV 170:
1. Aria "Vergnügte Ruh! beliebte Seelenlust!"

The voice of the Holy Ghost ?
According to German theological tradition, which Bach knew very well, the alto voice was the very symbol of that of the Holy Ghost. These three solo cantatas do not contradict the rule, although we do not always know for whom Bach wrote them: it was neither a woman nor a castrato, so it could only be a falsetto or an extremely accomplished boy.
These works demand enormous vocal virtuosity. Their extraordinary musical variety embraces sublime consolatory lullabies, a faithful echo of an organ concerto(BWV 170), and the dramatic qualities of an oratorio

바흐 - 알토를 위한 칸타타
독일 전통 신학에 따르면, 거룩한 영혼의 목소리를 상징하는 성부는 알트(Alt, 알토의 독일어 표기)였다. 바흐도 이런 곡을 연주할 때는 비슷한 음역의 여성이나 카스트라토의 목소리를 쓰지 않고, 가성을 내는 남성의 목소리(카운터테너)나 고도로 훈련된 소년의 목소리를 원했다.

바흐의 이 음악은 엄청난 성악적 기교를 요구하기 때문에 어정쩡하게 부르면 그 빛깔을 제대로 표현하기 어렵다.

정확한 음정, 편안한 느낌의 안드레아스 숄! 첫 곡을 듣는 순간부터 우리는 감격하면서 이 명곡에 빠져든다. 거룩한 영혼이 너무도 생생하게 느껴지기 때문이다.

"음악은 최대한 그 완전함을 바흐 안에서 획득했다. 베토벤, 하이든, 그리고 가장 완전함에 접근한 모차르트 조차도 끝내 바흐와 같은 완전함에는 도달할 수가 없었다. 그 완전함은 이념의 완전함이고, 근본적 이해의 완전함이다. 그렇다고해서 그것이 마무리의 완전함을 의미하는 것은 아니다. 마무리의 완전함은 이념의 심연함의 당연한 귀결인 것이며, 모방이나 교수를 통해서 이루어지는 것은 아니기 때문이다." - 아르놀트 쇤베르크 (웹에서 발췌)



칸타타 170번, ‘즐거운 안식이여, 사랑스런 마음의 기쁨이여’
Cantata Vergnügte Ruh, beliebte Seelenlust BWV170

시대: 바로크 
분류: 고음악 > 바로크, 성악음악 > 칸타타
제작시기: 1726년, 라이프치히
작곡가: 요한 세바스티안 바흐(Johann Sebastian Bach, 1685~1750)

1726년에 라이프치히에서 완성된 바흐 〈즐거운 안식이여, 사랑스런 마음의 기쁨이여〉 BWV170은 알토 독창을 위해 작곡된 독창 칸타타로, 오보에 다모레와 알토의 목소리가 섬세한 조화를 이룬다.

프랑스 색채가 가미된 독창 칸타타

바흐의 칸타타 BWV170 〈즐거운 안식이여, 사랑스런 마음의 기쁨이여〉는 1726년 라이프치히에서 완성된 작품으로, 삼위일체 절 이후 여섯 번째 일요일에 연주되었다. 이 곡은, 같은 해에 작곡된 칸타타 169번 〈오직 주님만이 내 마음 아시리〉와 함께 알토 독창이 곡을 이끌어가는 독창 칸타타 형식으로 쓰여 졌다. 작품 번호 상으로는 169번이 앞서 있지만, 170번 칸타타가 먼저 초연되었다. 알토 독창을 위한 바흐 칸타타로는 이 두 곡 외에도 칸타타 BWV43 〈이제 죄악과 싸울지어다〉, 칸타타 BWV35 〈마음도 영혼도 어찌할 바를 몰라〉 등이 있으며, 이 곡들은 카운터테너 가수가 부르기도 한다.

보통 바흐의 교회 칸타타는, 악기로만 연주하는 서곡으로 시작해서 합창과 중창, 그리고 독창 등 다양한 형태의 성악곡이 번갈아 나오는 것이 가장 일반적인 구성이나 이 칸타타는 솔리스트 한 사람이 곡을 이끌어가는 독창 칸타타의 구성을 따르고 있다. 알토 또는 카운터테너 등 저음역을 담당하는 독창자 한 사람을 위해 작곡된 이 칸타타는 세 곡의 아리아와 두 곡의 레치타티보로 이루어졌다. 중창이나 합창이 만들어 내는 웅장하고 화려한 화성 대신 섬세하고 서정적인 선율을 강조하면서 다른 칸타타와는 구별되는 분위기를 만들어 낸다.

오보에와 오르간 중심

칸타타의 주된 내용은 ‘죄악과 고통으로 가득한 이 세상에서, 신이 주시는 안식과 기쁨을 누리기 원한다’는 고백으로, 가사는 게오르그 크리스티안 레흠이라는 작곡가가 1711년에 작곡한 교회 칸타타의 가사를 그대로 가져왔다. 알토 독창을 위한 칸타타 169번과 마찬가지로, 이 곡에서도 오보에의 역할이 독창만큼 중요하다.

저음역의 목소리와 조화를 이루는 부드럽고 따뜻한 음색을 만들기 위해 바흐는 특별히 오보에 다모레를 사용했고, 세 번째 아리아 ‘나는 삶의 고통 속에 있나니, 주여 나를 데려가소서’에서는 오르간이 장식적인 선율을 담당하면서 알토와 오보에, 그리고 오르간이 중심이 되어 아름다운 하모니를 만들어 낸다.

     

     

by Kerryn Chan

The first sounds that struck my ears when I first heard this disc was the sheer beauty of Scholl's voice. His vocal instrument possesses and soon displays its clarity, power and interpretive colours. In one word, his voice can be classified simply as ravishing.

▶This album is also available at mid-price in the Harmonia Mundi Bach Edition (HMX 2951644, cover above).

This German countertenor (b.1967) was trained under Ren?Jacobs and Emma Kirkby, the former a famous countertenor (now known for his conducting) and the latter a soprano, both recognised in their own rights as period specialists. Having come thus far from his successful debut recital at the Theatre Grevin in Paris, Scholl has recorded on numerous recordings with Jacobs, Philippe Herreweghe, William Christie, Christophe Coin, John Eliot Gardiner and Chiara Banchini. Scholl has been lauded as the countertenor extraordinaire from all corners; "The quality of his voice and the rare sensibility he seems invariably to show towards music and text are such as to win over the most ardent detractors of the art of the male falsetto." (Gramophone).

I had plenty of difficulties in putting words on screen for this review. First and foremost of the reasons was the voice itself - faultless and seamless across registers, full, focused and yet warm. Next, being German, he sang through each word and imbued it with meaning and colour, and then strung the words to make completely beautiful phrases.

This disc comes with a bonus second disc, featuring a varied programme of works in English, German, Italian and Latin. I was elated to hear Scholl's quiet and dignified delivery of "But who may abide the day of His coming?" from Handel's Messiah (the full set - reviewed here - is now available in a special budget-priced reissue). His English and Italian diction, like his first language German, is faultless. To fully appreciate the arresting beauty of Scholl's voice, one only has to hear King Henry on the bonus sampler disc; this is one of the few secular pieces that is highlighted in this set. This song, set simply in its barest and most naked form without any accompaniment, showcases the beautiful signature Scholl tones.

Bach wrote three of his four cantatas for solo alto in Leipzig between 1723 and 1729 where he was Kantor of the Thomasschule. During this period, sometimes dubbed the "Cantata Years", Bach instructed the choirs of and provided music for the St.Thomas School, performing in the four principal churches in Leipzig. As with the usual practice of the time, the sacred cantatas written were to be performed on specific Sundays and services in these churches.

The first cantata on the main menu, Cantata BWV 170: Vergn?te Ruh, Beliebte Seelenlust ("Contented rest, beloved heart's desire") opens to a lilting melody, not unlike "Jesu, Joy of Man's Desiring". Listen to the aria "Wie jammen mich doch die verkehrten Herzen" - when he sings the line "Ich zittre? ("I tremble?), he inflects the word "tremble" with a very quick trill that gives the right colour and nuance to the work and verse itself.

Strings hail the opening of the second cantata, the shortest one amongst the three showcased here. In terms of colour, Cantata BWV 54: Widerstehe doch der S?de opens with dark tones, forewarning the message in the text. Whilst cantatas BWV35 and 170 deal with the theme of resurrection and the preference of death against living in the painful world without the presence of the Almighty, the alto bids us to be strong in the face of transgression! The second aria is florid and yet, Scholl carries it with steady grace. Timing is everything here; the imbalance between the orchestra and singer in any such instance can ruin a piece by appearing to run astray!

Bach will not be proclaimed a genius if he had not been able to marry text to music successfully. As apparently captured in the selection here, there is no end for the study of Bach's genius - the way his music invokes mood and colour to further heighten the depth of the words of the text. Geist und Seele wird verwirret tells of the mind-boggling effect of God's creation and wonder. However, there is no celebratory trumpet hailing this amazement; yet we are constantly reminded this through the flowing accompaniment to the voice that "laughs" whilst telling us of the joyous world.

There are numerous other instances when Scholl colours his voice upon inflection on certain words - "verwirret" ("bewildered") in the opening aria of Cantata 35, Geist und Seele wird verwirret, receives this same treatment. I have heard this disc over ten times now, and am still amazed with this voice: subtlety, beauty, interpretive colours, confidence, ease of production, naturalness of sound - you name it, Scholl's got it! It is no wonder that he has been likened to the great Arleen Auger.

In true Herreweghe style, Scholl is accompanied with much grace and confidence by the Orchestre du Collegium Vocale, with the sound engineers securing excellent balance between orchestra and solo voice. The playing is extremely crisp and clean. Markus M?kl gives a brilliant organ performance in the opening concerto and the sinfonia of Cantata 35.

I am looking forward to hearing more from this fabulous countertenor. Indeed, in the current fervour of the countertenor revival, pioneered by Alfred Deller and followed on by Michael Chance, James Bowman, Derek Lee Ragin and Drew Minter, Scholl stands tall with his peers Brian Asawa and David Daniels. He performed twice at the Sir Henry Wood Promenade Concerts in 1996, and had, on both occasions, the packed Purcell Room eating out from his hand. I would love to hear Scholl in operatic repertoire - I believe he would handle any of Handel's demanding operatic roles most comfortably, with his vocal capacity to run with much ease. Gluck's Orfeo ed Euridice and Bellini's Capuletti ed Montecchi would be excellent dramatic and plump roles for him.

Final quote from this humbled reviewer - go out and buy this disc. If you cannot buy it, beg, steal or borrow! You will not be disappointed, guaranteed!!!

     

잘생긴 꾀꼬리 꽃미남 리차드강 어리버리 돈키호테.